ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى

213

تاريخ گيلان ( فارسى )

بود . و الاخر ، طرفين به تنگ آمدند و بهزاد بيك از بند گريخته و به دولت خانهء شاهى ملتجى شده مدتى در آن مكان به سر مىبرد و از آنجا نيز دلگير شده ، به آستان ملائك آشيان كروبيان پاسبان امام الهمام على بن موسى الرضا عليه الف التحية و الثنا رفته ، متحصن شد و مدت چهار سال در آن روضهء مقدسه توقف كرد . در آخر انتهاز فرصت نموده ، به رفاقت دوراق بيك و بعضى آشنايان به عزم طواف بيت اللّه الحرام و روضهء مقدسهء منورهء حضرت سيد الانام عليه السلام الملك العلام ، متوجه سفر حجاز گرديد . و بعد از اداى مناسك حج و طواف و تقديم مراسم زيارت مشاهد متبركه ، در ضمان سلامت و عافيت معاودت نموده ، به دار السلطنهء قزوين رحل اقامت انداخت و باقى حيات مستعار را به طاعت و عبادت پروردگار اقدام نمود . چون مشاراليه در ايام دولت ، دو كس از لئام‌زاده‌هاى طالش فومن را چشم كنده بود ، به مكافات عمل گرفتار گرديده ، جزاى آن را به چشم خود ديد . بيت : به رشوت گر كند عامل ز خود اصحاب سلطان را * مكافات عمل از هيچ‌كس رشوت نمىگيرد .